Har någon föreslagit mindfulness som en lösning på dina problem, som en nyckel till lycka och välmående? Tänk om du istället skulle prova traditionell kristen bön!
Mindfulness, det vill säga accepterande medveten närvaro, erbjuds numera överallt som ett sätt att hantera livet. Få känner till att dess rötter finns i buddhismen – för oss västerlänningar marknadsförs det mer som ett verktyg för att hantera livet och för avslappning.
Marja-Kaarina Marttila, teolog och vicerektor på Finska Bibelinstitutet, har bott tio år i Ulan Bator i Mongoliet. När hon och familjen återvände till Finland lade hon genast märke till att mindfulness hade gjort intåg, eftersom buddhismen är Mongoliets huvudreligion.
”När vi kom till Finland 2010, efter vår sista arbetsperiod, stötte jag på mindfulness i boklådorna på ett helt nytt sätt, i exempelvis hälso-, motions- och självhjälpsböcker. På en fortbildningskurs som anordnades av högskolan hölls en avspänningsstund med mindfulness. Då insåg jag att den består av exakt samma element som en buddhistisk munk i Mongoliet, som jag lyssnat på i tjänsten, undervisade om”, berättar Marttila i en intervju med Leif Nummela i Café Bibeln.
Men den buddhistiska världsbilden är väldigt tröstlös. Eller vad sägs om att buddhisten tänker att livet är ett lidande och att lidandet upphör bara om människan lyckas släcka sin livslust och all annan lust? Buddhismen har också en, lindrigt uttryckt, negativ inställning till människans personlighet. Den menar att jaget överhuvudtaget inte finns. I vår allmänt rotlösa tid är det inget tröstande budskap.
Du är värdefull
I kristendomen är varje människa unik, en person som Gud känner utan och innan och vars namn Gud rent av ristat på sin hud.
”I kristendomen anses det viktigt att du är du. Du är Guds skapelse, Han kallar dig vid namn. Vi är skapta som personer. För en kristen är jaget en Guds skapelse, det är värdefullt och det består för evigt”, säger Marttila.
Marttila tror att mindfulness slagit igenom i västerlandet delvis för att många söker lugn och ro i sin stressade, ångestskapande och jäktade vardag. Problemet är bara att mindfulness leder människor till att söka friden inom sig själva, som om alla nycklar fanns där. Bibeln leder istället människan till att söka ljusets källa utanför sig själv, i Kristus som är världens ljus, Fridsfursten.
”Bibeln uppmanar människor att se på Jesus istället för in i sig själva. När jag är ängslig, stressad, rastlös eller när allt bara trasslar till sig, då kan jag i bönen föra fram allt det inför Gud. Jesus sade: Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila ”, berättar Marttila.
Människans största problem är skuldkänslorna vi upplever när vi gjort fel och när vi kanske låtit bli att göra något. Skuldkänslan försvinner inte genom att dumpa den eller genom att låta störande tankar glida bort ur sinnet. Få klarar ens av det, eftersom vi alla har ett samvete som påminner oss om våra onda gärningar. Människan behöver försoning för sina misstag.
”Oavsett hur ofta eller hur länge man mediterar och lyssnar på sitt medvetande och de förnimmelser som rör sig där – även skuldkänslor – blir man inte fri genom att ta bort dem ur sinnet. Det är bättre att bekänna saken inför Gud. Det är också viktigt att bekänna för den person som berörs och be om förlåtelse. Guds Ord försäkrar oss att ’om vi bekänner våra synder, är Han trofast och rättfärdig så att Han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet’”, påminner Marttila.
Ensam eller i gemenskap
”Vi är skapade till en relation, både med Gud och med vår nästa. Livets yttersta syfte finner man inte enbart i sig själv. Även de största svårigheterna i livet finns just i de mänskliga relationerna, liksom även lösningarna och gemenskapen och känslorna av välmående, glädje och förverkligande”, konstaterar Marttila.
Den kristna bönen leder människan till gemenskap, framförallt med en kärleksfull Gud men även med de närmaste. Det är en stor välsignelse att kunna be tillsammans med andra människor och även kunna be om förbön när de egna krafterna tryter.
”Gemenskapen ger kraft att fortsätta. I gemenskapen får man upptäcka att man behöver andra och uppleva att man är viktig åtminstone för en annan person. Mindfulness däremot är en väldigt ensam syssla, vilket en bekant till mig som länge praktiserat det en gång konstaterade.”
Text: Anna Patronen
Översättning: Marita Hallgren
Se programmet med Marja-Riitta Marttila här:
Café Bibeln
I stället för mindfulness – ta in Kristus i ditt sinne
På Play-TV här, avsnitt 434